Adaptogeny na ratunek jesienią

No i mamy jesień. Mimo swojego uroku, ta pora roku niestety odbija piętno na naszym samopoczuciu. Niewątpliwie związane jest to z obniżeniem temperatury, większą wilgotnością, niesprzyjającymi warunkami pogodowymi, mniejszą ilością światła naturalnego oraz słabym nasłonecznieniem. Jest to okres, w którym towarzyszą nam nie tylko przeziębienia i infekcje ale również mniejsza aktywność fizyczna, spadki motywacji, wahania nastroju, stany depresyjne.  W przetrwaniu okresu jesienno zimowego mogą nam pomóc  naturalne wspomagacze, tzw. adaptogeny. Jak sama nazwa wskazuje, adaptogeny mają za zadanie wesprzeć nasz organizm w adaptacji w niesprzyjających dla niego warunkach.

Rośliny o właściwościach adaptogennych znane są od setek lat. Już nasze prababcie doceniały prozdrowotne właściwości wielu ziół, przygotowując z nich susze, mieszanki, a następnie napary. Dziś również dla wielu dysfunkcji organizmu staramy się szukać naturalnych rozwiązań, sięgając po dawno zapomniane lub mało znane surowce roślinne. Adaptogeny, oprócz kształtowania odporności na sytuacje stresowe, wykazują szerokie spektrum działania, regulując różne funkcje naszego organizmu.

Ashwagandha jedna z najważniejszych roślin w  medycynie ajurwedyjskiej

Do grupy roślin adaptogennych można zaliczyć wiele znanych, bądź mniej znanych ziół. Jedną z nich jest ashwaghandha (Withania somnifera), zwana indyjskim żeń-szeniem. Właściwości wzmacniające i antystresowe tej rośliny doceniane są  i wykorzystywane od niemal 3 tysięcy lat w medycynie ajurwedyjskiej. Ceni się zarówno ziele rośliny, bogate w związki przeciwnowotworowe i przeciwbakteryjne, m.in. witanolidy jak i korzeń, w którym znajdują się witanozydy i glikowitanolidy o działaniu adaptogennym oraz alkaloidy i fitosterole. Zielone części rośliny stosowane są najczęściej jako kompresy gojące rany, wrzody, stany zapalne skóry.

Korzeń ashwaganhy może być wykorzystywany do przygotowywania maceratów, wywarów oraz w postaci sproszkowanej jako dodatek do jogurtów, smoothie czy koktajli.

Związki zawarte w ashwagandzie, oprócz właściwości wzmacniających i adaptogennych wykazują szereg korzystnych oddziaływań na liczne procesy zachodzące w naszym organizmie.

Badania naukowe donoszą, że roślina ta pozytywnie działa na nasz układ nerwowy, zachowując równowagę psychiczną, niwelując rozdrażnienie oraz daje uczucie odprężenia.

Łacińska nazwa ashwagandhy „somnifera” oznacza ”wywołująca sen”. Wyniki badań wyraźnie pokazują, że terapia naturalna wyciągiem z withanii, może być alternatywą w leczeniu zaburzeń snu. Zawarty w ashwagandzie glikol trietylenowy jest aktywnym składnikiem indukującym sen i może być przydatny w leczeniu bezsenności.

Ashwagandha powinna być stosowana również przez osoby mające problemy z koncentracją i pamięcią.  Udowodniono bowiem korzystne oddziaływanie związków zawartych w korzeniu tej rośliny na sprawność intelektualną i procesy poznawcze.

Preparaty na bazie somnifery przydatne są w łagodzeniu choroby Alzheimera, stanów lękowych, depresyjnych, oraz niedoczynności tarczycy. Dr Henryk Różański, podkreśla, że regularne spożywanie ashwagandy może znacząco poprawić niektóre parametry krwi:

  • obniżenie poziomu cholesterolu frakcji LDL i trójglicerydów z jednoczesnym podniesieniem poziomu lipoprotein wysokiej gęstości,
  • podniesienie poziomu hemoglobiny

Ponadto nieoceniony jest wpływ tej rośliny w leczeniu m.in. cukrzycy, miażdżycy, nadciśnienia, dny moczanowej, reumatyzmu, migren, epilepsji oraz chorób nowotworowych.

Jak widać spektrum działania ashwagandhy na organizm człowieka jest bardzo obszerne. Nie bez powodu nazywa się ją królową medycyny ajuwerdyjskiej 🙂

 

WAŻNE!

Ashwagandha nie może być spożywana przez kobiety w ciąży oraz karmiące piersią.

Spożywanie ashwagandhy wspiera pracę tarczycy podnosząc poziom tyroksyny, ale w niektórych przypadkach może prowadzić do nadczynności. Kontroluj swoje wyniki!

 

Ashwagandha ajurwedyjski afrodyzjak…

Naukowcy dowiedli, że dobrej jakości  preparaty na bazie ashwagandhy regulują gospodarkę hormonalną u kobiet, co niewątpliwie wpływa na poprawę libido i sprzyja płodności.  Nieoceniona jest również jej rola w leczeniu męskiej niepłodności przez poprawę jakości nasienia (zwiększa ilość i ruchliwość plemników).

 

Źródła

Sengupta P., Agarwal A., Pogrebetskaya M., Roychoudhury S., Durairajanayagam D., Henkel R. Role of Withania somnifera (Ashwagandha) in the management of male infertility; 2017 https://www.rbmojournal.com/article/S1472-6483(17)30625-9/fulltext [dostęp 08.10.2018].

Mahesh K. Kaushik, Sunil C. Kaul, Renu Wadhwa, Masashi Yanagisawa, Yoshihiro Urade; Triethylene glycol, an active component of Ashwagandha (Withania somnifera) leaves, is responsible for sleep induction; 2017. https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0172508 [dostęp 08.10.2018].

Różański H., Witania ospała – Withania somnifera (L.) Dunal w dawnej i współczesnej fitoterapii,online: http://rozanski.li/1028/witania-ospala-withania-somnifera-l-dunal-w-dawnej-i-wsplczesnej-fitoterapii/ [dostęp 08.10.2018].

You may also like

Zostaw komentarz