Czy wiesz jak wiele korzyści może przynieś nam spożywanie znanych od wieków buraków? Warzywa te mają wiele witamin i składników mineralnych, które działają prozdrowotnie na organizm, a na dodatek są bardzo pyszne. Właściwie ciężko sobie wyobrazić polską kuchnię bez jego towarzystwa.

Wartości odżywcze buraka:

– jest niskokaloryczny- ma 43 kcal na 100 g,

– zawiera błonnik pokarmowy,

– jest bogatym źródłem żelaza, fosforu, wapnia, sodu, potasu, magnezu, kobaltu, cynku, boru, chloru, molibdenu,

– jest źródłem witaminy A, C, E, K, witamin z grupy B i kwasu foliowego,

– zawiera betainę, antocyjany i fitosterole.

Prozdrowotne właściwości buraka:

–  wykazuje działanie przeciwnowotworowe,

– obniża ciśnienie tętnicze krwi,

– wspiera naszą odporność,

– ma działanie krwiotwórcze,

– łagodzi dolegliwości związane z menopauzą,

– niszczy wolne rodniki,

– obniża poziom cholesterolu,

– wspiera odchudzanie,

– ma działanie przeciwzapalne,

– wykazuje właściwości odkwaszające organizm,

– wpływa na kondycję naszego organizmy podczas wysiłku,

– korzystnie wpływa na potencję.

 

Zakwas buraczany- co to takiego?

Zakwas buraczany to coraz bardziej popularna kiszonka, która podbija serca osób dbających o swoje zdrowiem. Prawdziwa bomba witaminowa polecana przez lekarzy i dietetyków. Jest on bardzo zdrowy i prosty w przygotowaniu. Sam proces fermentacji odbywa się w obecności bakterii kwasu mlekowego podobnie jak w przypadku kiszonych ogórków czy zakwasu chlebowego. Znany jako baza do przygotowania barszczu wigilijnego.

Przepis na zakwas buraczany:

Potrzebujesz:

– 1 kg buraków,

– ½ główki czosnku przekrojonej w poprzek,

– 4 liście laurowe,

– kilka ziarenek ziela angielskiego,

– 1,5 l wody przegotowanej i ostudzonej,

– 2 płaskie łyżeczki soli kamiennej,

– 1 łyżka soku z ogórków kiszonych.

 

Sposób przygotowania:

  1. Buraki dokładnie umyj, obierz cienko ze skórki i pokrój w plasterki lub małą kostkę.
  2. Pokrojone buraki, czosnek i przyprawy wrzuć do wyparzonego słoja.
  3. Wszystko zalej wodą z solą i wodą z kiszonych ogórków. Jeśli buraki wypłyną na wierzch, przyciśnij je małym talerzykiem ale nie przykrywaj całego naczynia.
  4. Słój lub inne naczynie przykryj ściereczką lub gazą i odstaw w ciepłe miejsce.
  5. Raz dziennie zbierz tworzącą się pianę, a następnie całość wymieszaj.
  6. Po około 14 dniach zakwas będzie gotowy.
  7. Zakwas należy przelać przez sitko wyłożone gazą, a następnie wlać to szklanej butelki lub słoika. Tak przygotowany wstawić do lodówki.
  8. Nie wyrzucaj ukiszonych buraków- można je wykorzystać na kilka sposobów, np. dodając do sałatki.

 

Polecany jest w celu:

– wzmocnienia organizmu podczas przeziębienia,

– leczeniu anemii,

– poprawy odporności organizmu,

– odbudowy flory jelitowej,

– obniżenia złego cholesterolu (LDL),

– uregulowania ciśnienia krwi, pracy wątroby i nerek oraz przemiany materii,

– poprawy kondycji włosy, skóry i paznokci,

– wzmocnienia wytrzymałości i sprawności fizycznej.

 

Zakwas buraczany- gdzie kupić?

Jeśli nie masz czasu lub cierpliwości, aby taki zakwas zrobić sam w domu, możesz kupić go w Zielarnii Warmińskiej kliknij tutaj. Serdecznie zapraszamy.

You may also like

Zostaw komentarz