Zobacz co się stanie gdy weźmiesz witaminę D! Korzyści z suplementacji witaminy D.

Witamina D

Czym jest?

Jest to witamina zaliczana do prohormonów, o budowie steroidowej, rozpuszczalna w tłuszczach. Głównym jej źródłem są promienie słoneczne, pod wpływem których jest syntetyzowana przez naszą skórę. Można ją również dostarczać w pożywieniu.

Właściwości

Odpowiedzialna między innymi za prawidłowe funkcjonowanie limfocytów T i B (czyli krwinek odpowiedzialnych za funkcjonowanie układu odpornościowego), odpowiada z prawidłowe wchłanianie wapnia i fosforu, co ma ogromny wpływ na rozwój i budowę kości,

Niedobór

Bardzo dużo osób cierpi na jej niedobór, ze względu na klimat, w którym mamy ograniczony dostep do słońca w ciagu roku. Jej braki mogą objawiać się:

  • bóle kości

  • bóle mięśni

  • szybkie przemęczanie się;

  • bezsenność

  • brak apetytu

  • stany zapalne dziąseł

  • nadciśnienie

  • ogólne osłabienie

  • nadmierna potliwość

  • spadek odporności

Nadmiar

Rzadko kiedy występuje, ale może do niego dojść przy nadmiernym stosowaniu suplementów diety. Przedawkowanie witaminy D skutkuje:

  • złym samopoczucie

  • brakiem apetytu

  • zaparciami

  • ogólnym osłabieniem

  • otępieniem

  • bólami głowy

  • świądem skóry

  • zaburzeniami pracy śledziony

  • zaburzeniami pracy wątroby

  • nadpobudliwością

Dziennie spożycie

Zaleca się spożywanie witaminy D w ilości 50 ng dziennie. Warto przyjmować ją z witaminą K2, dzięki czemu poprawimy skuteczność suplementacji.

Źródła w pożywieniu

Aby zaspokoić dzienne zapotrzebowanie w naszym klimacie należy często spożywać ryby. Warto również przyjmować suplementy diety zawierające witaminę D (kliknij tutaj).

Korzyści z suplementacji witaminy D

  • Poprawa samopoczucia

  • Poprawa stanu kości

  • Przyspieszenie metabolizmy

  • Zmniejszenie potliwości

  • Poprawa stanu uzębienia

  • Zwiększenie odporności

  • Zwiększony poziom energii

Bibliografia:

1. Galmés S., Serra F., Palou A., Current State of Evidence: Influence of Nutritional and Nutrigenic Factors on Immunity in the COVID-19 Pandemic Framewok

2. Radomska-Leśniewska D., Wpływ substancji naturalnych na układ odpornościowy, red. Skopińska-Różewska E., 10; s 90

3. Normy żywienia dla populacji polskiej – nowelizacja, Instytut Żywności i Żywienia, Warszawa 2012

You may also like

Zostaw komentarz